Hoofdpijn

Twintig procent van de Nederlanders, dat is 1 op de 5, heeft minimaal 1 dag in de week hoofdpijn. Het beperkt veel mensen in het optimaal functioneren en kost onze samenleving veel geld door de [tijdelijke] arbeidsongeschiktheid die er vaak mee gepaard gaat.
Teveel hoofdpijnpatienten denken dat hoofdpijn bij het leven hoort, dat het je lot is, en dat de dokter niets kan betekenen. Dat is niet waar. Helaas heeft niet iedereen begrip voor uw hoofdpijn; “het zit tussen je oren” is een kreet die u niet onbekend voorkomt. Laat u niets wijsmaken. Uw hoofdpijn is een serieuze kwaal.

De meest bekende vormen van hoofdpijn zijn spanningshoofdpijn en migraine.
Van spierspanningshoofdpijn is bekend dat kleine verkrampingen in spieren, myofasciale triggerpoints genaamd, een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de symptomen. De spierspanning kan worden veroorzaakt door mentale spanning, een bron van pijn in de nek-schouderregio, maar ook door een verkeerde houding.
Bij migraine is de oorzaak vaak moeilijker te achter halen. Maar opvallend is dat migrainevaak samengaat met spanningshoofdpijn.
Waterland Fysiotherapie heeft de expertise in huis om, door middel van gedegen en gestructureerd onderzoek, een behandeling op te stellen waardoor uw hoofdpijn gericht kan worden behandeld.
Vaak is door deze behandeling, met speciale technieken en oefeningen, de hoofdpijn te verminderen ofwel te laten verdwijnen. Afhankelijk van de bevindingen uit het onderzoek kan binnen de behandeling onder meer gebruik worden gemaakt van dry needling, hoofdpijnbehandeling Methode Watson, massage, houdingscorrectie (mensendieck), manuele therapie en oefeningen.
Zelfs jarenlang bestaande hoofdpijnklachten, waaronder ook migraine, kunnen verminderen door deze technieken.

“The Role of C0-C3 Segmental Dysfunction in Primary Headache”

Onlangs heeft Rob de Vries in Braintree, Engeland een opleiding gevolgd voor het behandelen van hoofdpijnklachten.

Binnen de medische wereld is inmiddels bekend dat wellicht de belangrijkste overeenkomst bij de meeste vormen van hoofdpijn wordt gevormd door een overprikkeling van een bepaald deel van de hersenen, het “nucleus trigeminus complex”. Doordat dit deel van de hersenen is overprikkeld, veranderen normale prikkels voor het hoofd in pijnlijke prikkels en ervaart de patient hoofdpijn.
Gerichte pijnmedicatie vermindert deze overprikkeling, zodat de patient uiteindelijk minder hoofdpijnklachten heeft. Het gaat echter bij veel pijnverminderende geneesmiddelen om (soms zeer) zware medicatie met vaak veel bijwerkingen. Een van nadelen kan zelfs zijn hoofdpijn als gevolg van pijnmedicatie (“medicinale hoofdpijn”)!

Het bovengenoemde deel van de hersenen, is verbonden met de bovenste drie nekwervels. Dean Watson, een fysiotherapeut uit Australie, die al ruim 20 jaar met uitsluitend hoofdpijnpatienten werkt, heeft onderzocht of het mogelijk is om de overgevoeligheid van het trigeminus complex te beinvloeden middels het behandelen van deze nekwervels. Dit blijkt inderdaad mogelijk en hij heeft dit kunnen bewijzen door het meten van de activiteit van het trigeminus complex voor en na zijn behandeling van de nek. Met het verminderen van deze activiteit vermindert ook de hoofdpijn!

Het blijkt dat door het behandelen van de nek middels deze methode, veruit de meeste hoofdpijnklachten fors kunnen worden verminderd of zelfs kunnen worden genezen.

Inmiddels geeft Dean Watson over hele wereld cursussen in zijn techniek van het behandelen van de nek en dus de hoofdpijn.
Rob heeft de cursus met succes afgerond en is nu in staat om de meeste vormen van hoofdpijn te behandelen.

Neem contact op voor meer informatie.

Zaterdag 09:00-13.00